لینک سازی چیست | لینک بیلدینگ چیست | اهمیت لینک سازی در سئو

اگر شما به دنبال راهی برای رقابت و پیشرفت در فضای مجازی می باشید، داشتن توانایی تغییر در هر زمان جزء ضروریات می باشد. امروزه سئو و لینک سازی مدام در حال تغییر و پیشرفت بوده و اهمیت لینک سازی اصولی روز به روز در حال افزایش می باشد.

لینک سازی

لینک سازی چیست؟

لینک سازی به منزله اتصال سایت های دیگر به سایت شما از طریق لینک میباشد. با استفاده از لینک های موجود در صفحات مختلف سایت ها امکان حرکات بین صفحات مختلف در فضای اینترنت  وجود دارد و بر همین اساس در زبان فارسی به لینک، فرا پیوند گفته می شود.

در بیان ساده‌‌تر Link Building (لینک‌‌سازی) می‌‌تواند تعداد لینک‌‌های با کیفیت در یک وب سایت را افزایش دهد و این کار احتمال افزایش رتبه سایت را در موتورهای جستجو بالا می‌‌برد. همچنین لینک سازی یک تکنیک بازاریابی ثابت شده برای شناساندن یک برند است.

از جمله اقداماتی که باید در لینک سازی انجام دهیم، بهنیه کردن داخلی و خارجی سایت است.  بهینه‌‌سازی داخلی یا سئو On Page ، مجموعه اقداماتی است که در داخل صفحات سایت خود به منظور بالا بردن افزایش ترافیک سایت و کسب جایگاه برتر در گوگل انجام می‌‌دهید. یکی از این موارد لینک‌‌سازی یا Link Building  است.

تنها بهینه سازی داخلی کارساز نیست، علاوه بر آن باید از لحاظ خارجی نیز بهینه باشد که به این کار بهینه سازی خارجی یا سئو Off Page  می گویند.

در سئو Off Page  با انجام یک سری فعالیت‌‌ها در شبکه‌‌های اجتماعی مانند توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام و پیام‌‌رسان‌‌هایی مثل تلگرام سعی در بهینه کردن سایت خود می‌‌کنید. یعنی می‌‌توانید از این شبکه ها، به سایت خود لینک دهید.

ساختار و اجزای تشکیل دهنده لینک

برای درک اجزای سازنده لینک ها،باهم مطالب زیر را مطالعه می کنیم:

شروع تگ لینک

به عنوان تگ لنگر (Anchor tag) شناخته می شود و برای لینک سازی استفاده می شود. موتورهای جستجو با مشاهده چنین تگی متوجه لینک سازی می شوند و آن را دنبال می کنند.

آدرس یا مرجع(مقصد) لینک

در این قسمت از تگ نویسی گزینه href بسیار مهم بوده و مخفف hyperlink referral  بوده و شامل آدرس سایتی می باشد که لینک به آن اشاره دارد.

این آدرس می‌‌تواند آدرس یک تصویر یا فایلی برای دانلود باشد و الزامی بر این نیست که حتما URL سایت خاصی باشد.

در بعضی از مواقع چیزی بیشتر از یک URL می‌‌بینید. کاراکتر # در ابتدای آدرس، که به یک لینک داخلی اشاره دارد و  شما را به قسمت دیگری از صفحه‌‌ای که در آن قرار دارید، هدایت می‌‌کند.

متن لینک شده یا انکر تکست

متنی است که توسط کاربر قابل مشاهده بوده و با کلیک بر روی آن به آدرس مشخص شده در قسمت href هدایت می شود.این متن‌‌ها معمولا با رنگ آبی یا زیر خط نشان داده می‌‌شوند.

تگ پایان لینک

این قسمت شامل کدها یا کاراکترهایی است که به موتورهای جستجو اعلام می‌‌کنند لینک به پایان رسیده است.

موتورهای جستجو چرا لینک هارا دنبال می کنند؟

این ربات ها و موتورهای جستجو به دو دلیل لینک های صفحه ها را دنبال می کنند.

1- پیدا کردن صفحات جدید در دنیای وب

موتورهای جستجو پس از بررسی صفحات وب، محتوای آنها را استخراج نموده و شروع به ایندکس کردن آن ها می کنند.

2- رتبه بندی و ارزش دهی به صفحات

در اواخر سال 1990 گوگل برای تسلط بر روی موتور های جستجو لینک سازی را به عنوان یک عوامل تعیین کننده رتبه مجاز دانست.

یکی از بنیانگذاران گوگل به نام لری پیچ، رتبه بندی صفحه را اختراع نمود تا گوگل به وسیله آن بتواند کیفیت صفحات را براساس تعداد لینک های اشاره شده به آن بسنجد. بعده ها این ایده در الگوریتم رتبه بندی مورد استفاده قرار گرفت و به عنوان قوی ترین نشانه جهت تعیین کیفیت صفحات تبدیل شد

انواع لینک سازی

انواع لینک

لینک‌ ‌سازی یکی از مباحث مهم در زمینه سئو است. نوع و تعداد لینک‌‌هایی که در مقاله یا صفحه مورد نظر استفاده می‌‌کنید، نیز مهم هستند. تعداد لینک‌‌ها بین ۲ تا ۵ عدد است.

مهم‌‌تر از تعداد لینک، صفحاتی است که به آن‌‌ها لینک داده می‌‌شود. گوگل به موضوعات و محتوای مقالاتی که به آن‌‌ها لینک داده شده هم اهمیت می‌‌دهد. این لینک‌‌ها می‌‌توانند نقش مهمی در بهبود رتبه سایت داشته باشند.

سوال اینجاست که چگونه می‌‌توانیم به گوگل اعلام کنیم که این مقالات را در زمان امتیازدهی مورد بررسی قرار دهد یا نه؟ پاسخ این است که باید نوع لینک را مشخص کنید.

لینک نوفالو ( Nofollow ) چیست؟

هدف استفاده از لینک nofollow این است که به گوگل اطلاع دهیم که در تصمیم‌‌گیری خود، این لینک را درنظر نگیرد یا در زبان ساده‌‌تر اینکه تصمیم‌‌گیری در مورد لینک‌‌های نوفالو برعهده خود گوگل است  و شما در مورد آن‌‌ها نظری نمی‌‌دهید.

معمولا استفاده از این لینک زمانی اتفاق می‌‌افتد که نسبت به درستی مطالب سایت یا صفحه مورد نظر اطمینان کامل ندارید.

از دیگر مواردی که می‌‌توانید از لینک نو فالو استفاده کنید در امر تبلیغات است. مثلا یک بنر تبلیغاتی در صفحه یک وب سایت اجاره کرده‌‌اید که به سایت شما لینک داده شود. گوگل برای اینکه این بنر تبلیغاتی در رتبه‌‌بندی سایت تبلیغ شده تاثیری نداشته باشد، از شما می‌‌خواهد لینک مربوط به این بنر را nofollow کنید.

لینک دو فالو ( Dofollow ) چیست؟

لینک های dofollow  توصیف‌‌کننده لینک‌‌هایی هستند که می‌‌خواهید از جانب گوگل مورد بررسی قرار گیرند و در زمان رنکنیگ محاسبه شوند.

لینک‌‌های دو فالو مشخصه خاصی ندارند و در حالت پیش فرض تمام لینک های موجود در مقالات و صفحات ، لینک dofollow هستند.

مسلما هر چه تعداد لینک‌‌های دریافتی (بک لینک‌‌ها) ، از نوع لینک‌‌های dofollow ، در سایت شما بیشتر باشد امتیاز سایت‌‌تان بیشتر خواهد شد.

البته در موارد خاصی این لینک‌‌ها می‌‌توانند باعث کاهش امتیاز وب سایت نیز بشوند. از نظر گوگل دریافت لینک‌‌های بیش از حد، حکم spam  دارد زیرا این که سایت یا برندی از نظر همگان مورد تائید باشد، امکان پذیر نیست.

مزایای لینک سازی در کسب و کار چیست؟

مزایای لینک سازی

اگر در سئو محتوا پادشاه است، لینک ها ملکه هستند. لینک سازی از جمله مهترین سیگنال هایی می باشد که موتور های جستجو برای رتبه بندی از آن استفاده می کنند و همان طور که می دانید با لینک سازی با کیفیت می توانید میزان شانس خود در افزایش رتبه بندی افزایش دهید.

در ادامه توضیح می دهیم لینک سازی چه مزایایی برای کسب و کار به همراه دارد تا از این طریق به اهمیت آن در دنیای مجازی پی ببرید:

  • ارتباط با دیگر سایت ها

لینک سازی، اصولا دیگر وب سایت ها یا وبلاگ ها را درگیر می نماید و به ارتقای سایتی که ایجاد کرده اید منجر می شود.

این خصوصیت یکی از دلایل رایج برای لینک سازی می باشد. شما می توانید حرفه و فعالیت خود را با این روش توسعه دهید و با استفاده از کلمات کلیدی تأثیر بسزایی در حوزه کاری خود داشته باشید، چرا که کلمات کلیدی انتخابی نشان دهنده کسب و کار شما بوده و بسیار مورد توجه و قابل اعتماد می باشد.

  •  افزایش ترافیک

همیشه لینکی با کیفیت و البته تأثیر گذار می باشد که برای یک وب سایت، بازدید کننده و افزایش ترافیک را به همراه داشته باشد. اگر فعالیت های صورت گرفته شما در وب سایت به اندازه کافی و البته دقیق باشد، افزایش بازدید از وب سایت تان که نتیجه آن رخ دادن فروش می باشد را به همراه دارد و برهمین اساس متوجه خواهید شد که لینک سازی تنها در سئو تأثیر گذار نمی باشد.

  •  برند سازی

شما با استفاده از لینک سازی می توانید برای خود یک نام تجاری ایجاد نمایید. در این راستا یک سری فعالیت بخصوص باید انجام دهید که از این جمله تولید محتوایی است که تخصص شما را معرفی کند.

افراد با خواندن مطالب با کیفیت شما، امکان دارد که مطالب شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند، که در این صورت، افراد بیشتری به سایت شما علاقه مند  می شوند.

به این ترتیب به یک نام تجاری یا برند تبدیل می شوید و کاربران با تخصص شما آشنا می شوند.

  •  بازاریابی رایگان افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها

بسیاری از نویسندگان و ناشران خارجی تعداد زیادی دنبال کننده تأثیر گذار دارند و بدین ترتیب تعداد خوانندگان شان را افزایش می دهند.

شما نیز این شانس را دارید تا مطالب و محتوای خود را از طریق اشتراک گذاری و لینک سازی در صفحات آنها به دیگران معرفی کنید. در واقع به بازاریابی رایگان اینفلوئنسرها یا افراد تأثیرگذار دست می یابید که شما را به هزاران خواننده و بازدید کننده متصل می کنند.

  • پیشی گرفتن از رقبا

لینک ها عمومیت دارند. نمی توان آنها را مخفی کرد یا بر آنها ماسک گذاست. در واقع، شما می توانید با ابزارهایی مانند Open Site Explorer MOZ بفهمید لینک ها به کجا اشاره دارند و اینکه آیا آنها به شما نیز اشاره دارند و یا فقط به سمت رقبایتان می روند.

از طریق لینک سازی و آنالیز بک لینک رقبا می توانید دقیقا متوجه شوید لینک آنها از کدام منابع به دست می آید و سپس همان منابع را هدف گذاری کنید و لینک های خود را از آنجا به دست آورید.

  •  همیشگی بودن لینک سازی

لینک ها همیشه وجود دارند. آنها مانند تبلیغات و دیگر راه کارهای بازاریابی گذرا نیستند. وقتی هزینه تبلیغات می پردازید به طور موقت دیده می شوید اما لینک ها جایگاه شما را همیشگی می کنند و تا زمانی که این لینک ها وجود دارند شما نیز دیده می شوید.

  • ایجاد اعتماد و اعتبار

زمانی که شما به جایگاهی ثابت در حوزه تولید محتوا دست یافتید می توانید با آن خود ستایی کنید. بسیاری از برندهای بزرگ لوگوی نشریاتی که در آن ظاهر شده اند را نمایش می دهند.

می توانید به آن به شکل یک امضا یا رفرنس یا منبع نگاه کنید که به شما اشاره دارد. از این طریق می توانید برای خود اعتبار و موقعیتی کسب کنید و در چشم دیگران قابل اعتماد جلوه کنید.

نتیجه گیری: 

هدف نهایی از لینک سازی، بهبود سئو سایت است. لینک‌ها ارزش و اعتبار را میان صفحات مختلف و سایت‌های مختلف به جریان می‌اندازند. صفحه یا سایتی که لینک‌های بیشتری به آن ارجاع داده شود، نزد گوگل اعتبار بیشتری خواهد داشت و رتبه بهتری کسب خواهد کرد.

امیدواریم تا با مطالعه این مطلب، و لینک سازی اصولی، شاهد افزایش محبوبیت و رتبه سایت خود باشید.

اگر پیشنهاد و روش های دیگری در این مورد دارید، خوشحال میشویم آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منابع:

سایت وبنا

سایت پونه مدیا

به این پست امیتاز دهید!
[کل: 3 میانگین: 5]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید