schema چیست؟ و چگونه از آن استفاده کنیم؟

Schema چیست؟

اسکیما چیست؟

اسکیما (Schema) مجموعه‎ای تشکیل شده از اطلاعات کوچک است که بیانی واضح و از پیش مشخص شده در وب‎سایت قرار می‎گیرند. این شیوه نشانه گذاری باعث ساده ‎سازی عمل تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت برای موتورهای جستجو و در نتیجه بهتر نشان دادن نتایج مرتبط با سوال کاربر از موتورهای جستجو است.

Schema.org چیست؟

Schema.org در سال 2011 با عنوان همکار تجاری موتورهای جستجوی اصلی شامل گوگل، یاهو و بینگ فعالیت خود را شروع و وظیفه استاندارد سازی زبان نشانه گذاری و یکپارچه سازی آن را برعهده گرفت.

دستورالعمل های قرار گرفته در این سایت برای موتورهای جستجو بیشتر قابل درک بوده و نمونه های عملی زیادی در آن پیدا می‎شود.

هدف از این زبان نشانه گذاری جایگزینی آن با بک‎لینک و کاهش ارزش لینک بوده است.

چگونه از نشانه گذاری Schema استفاده کنیم؟

schema نیز همانند کدهای نشانه گذاری دیگر در محتوای صفحه قرار می گیرد. عناصر schema و صفت های مرتبط با آن به منظور جلوگیری از گردش موتور های جستجو در اطلاعات اضافی صفحه، مستقیما در کد HTML، قرار میگیرند.

بعنوان مثال اگر سایت شما در زمینه معرفی کتاب فعالیت میکند، راهکارهای مناسبی برای درک بهتر روبات های گوگل از سایت شما وجود دارد.

با استفاده از نشانه گذاری Schema شما میتوانید مستقیما به گوگل بفهمانید که در مورد یک کتاب صحبت میکنید! برای این کار کافیست از استانداردهای مشخص مربوط به فیلم در سایت schema.org استفاده کنید.

در این مثال اطلاعات جانبی شامل نام کتاب، نام نویسنده، دسته بندی کتاب و … برای روبات های گوگل مشخص شده است.

نشانه گذاری اسکیما و بهبود سئو

اسکیما

با آن که مت کات گفته بود نشانه گذاری توسط وب‎سایت مذکور الزاما برابر با رنک بهتر برای وب‎سایت وب‎مستران نیست اما بایستی گفت که هدف آن نه رنک بالاتر بلکه رنک صحیح است.

علاوه بر این می‎تواند باعث بهبود CTR و افزایش شانس نمایش یافتن در نتایج جستجوی گوگل و یا قابلیتی همانند با Google Recipe View شود. زمانی که کد HTML وب‎سایت شما دارای ریزداد ‎های اسکیما است، موتورهای جستجو بهتر محتوای مطلب سایت شما را تشریح و به دنبال آن باعث افزایش امکان دیده شدن شما و تشخیص کلمات کلیدی اصلی به وسیله گوگل می‎شوند.

همه این موارد روی سئو سایت تاثیرگذار هستند و کاربران موضوع فعالیت شما را به راحتی درک خواهند کرد.

اسکیما و ارتباط با CTR

یکی از جال ‎ترین مزایای نشانه گذاری معنایی، بهبود نتیجه شما در نتایج جستجو توسط Rich Snippets  است. نشانه گذاری سبب می‎شود اطلاعات مفیدتری را گوگل در کنار نتایج سایت شما توسط Rich Snippets نشان داد و در نتیجه نرخ کلیک افزایش یابد. براساس آمار این قابلیت باعث افزایش CTR به مقدار 15 تا 30 درصد می‎شود.

نشانه گذاری صفحات سایت عملی سخت است و بایستی برای تمامی صفحات به صورت دستی وارد شود. در تعداد زیادی از سیستم‎های مدیریت محتوا با طرح ریزی درست ساختار صفحات امکان انجام این نشانه گذاری برای تمامی محصولات و صفحات وجود دارد.

شما بعد از انجام این کارها توسط ابزار Structured Data Testing Tool در گوگل م ‎توانید نحوه درست بودن عملکرد تمامی دستورالعمل ها را بررسی کنید.

آیا باید همه اطلاعات سایت خود را با schema بهینه سازی کنیم؟

جواب منفی است، ولی هرچقدر اطلاعات نشانه‎گذاری شده بیشتر باشد، موضوع و محوریت محتوای سایت برای موتورهای جستجو وضوح بیشتری دارد.

به یاد داشته باشید هر کدام از ساختارهای موجود در schema.org برای کاربرد خاصی طراحی شد ‎اند. به عنوان نمونه به کار بردن سیستم امتیازدهی محصولات در بخش نظرات روش خوبی نیست چون گوگل رتبه ‎بندی شما را در نتایج خود نشان نخواهد داد.

Open graph در فیس بوک و Twitter Cards

به تصور اشتباه بعضی از بازاریابان استفاده از تگ open graph پیش نیاز ضروری برای دیده شدن محتوای آن‎ها است.

در حالی که کد نشانه گذاری اسکیما می‎تواند همراه با تگ‎های های رسانه های اجتماعی همزمان برای دستیابی موتورهای جستجو به اطلاعات جزئی تر، استفاده شود.

شما می‎توانید برای بالا بردن شانس دیده شدن محتوای خود از نشانه گذاری اسکیما و تگ‎های open graph به طور همزمان استفاده کنید.

Open graph باعث نشانه گذاری صفحات سایت شما برای فهم‎ بهتر فیسبوک می‎شود و Twitter Cards نیز برای توییتر و اشتراک گذاری اطلاعات مناسب در آن استفاده می‎شود. امکان استفاده مستقل از این دو سیستم، جدا از Schema، وجود دارد.

نقطه آغاز

بدون توجه به محتوای وب‎سایت شما، در دایره المعارف وسیع Schema.org همیشه راهی به منظور نشانه گذاری به چشم می‎‎خورد که در پایین به چند نمونه اشاره می کنیم.

اسکیما به شما امکان تعریف یک رویداد را می‎دهد. شما قادر به مشخص سازی شرکت کنندگان، تاریخ، اجرا کنندگان، مدت زمان، مکان و دیگر اطلاعات رویداد مورد نظر به زبانی قابل درک برای گوگل هستید.

تجارت و Geotag

شما می‎توانید با کمک اسکیما آدرس و اطلاعات تماس خود را نشانه گذاری کنید. علاوه بر این به کمک Place در Schema.org و یا استفاده از geocoordinates به همراه کد های LocalBusiness خود در Geotag مکان خود را به طور دقیق تر معین کنید.

مدیریت اعتبار

به کمک اسکیما در رابطه با افراد، قادر به مشخص سازی صفحات مربوط به اشخاص هستید. نه فقط اطلاعات مهم افراد قابل نشانه گذاری می‎باشند، بلکه موارد ریزتر همانند با دانشگاه، جوایز کسب شده، مکان کار و غیره نیز قابلیت نشانه گذاری دارند. گوگل گفته است از هر سه راه نشانه گذاری میکرو دیتا (Microdata)، RDF و میکرو فرمت (Microformat) پشتیبانی می‎کند اما پیشنهاد آن‎ها استفاده از روش میکرودیتا است.

معرفی ابزار رایگان ساخت کد اسکیما

– استفاده از میکرو دیتا

همانطور که از نامش مشخص است، میکرو دیتاها داده ها و اطلاعات بسیار کوچکی هستند، که در بخش های مختلف یک سایت از آنها استفاده می شود. هر میکرو دیتا از سه تگ ساخته شده که با کمک آنها می شود یک تکه کد اسکیما نوشت! از این رو میکرو دیتا در سئو اهمیت خاصی دارد و می توان به کمک آن موضوع صفحات و دیگر توضیحات اضافه را مشخص کرد.

– استفاده از «JSON-LD»

اسکریپت JSON-LD نیز مانند میکرودیتا به کمک سئو کاران آمده تا راحت تر بتوانند، ساختار سایت را سازمان دهی و مشخص کنند. می توانید از JSON-LD برای ایجاد ساختار سازگار با استاندارد های schema.org برای سایت خود استفاده کنید. برای نشانه گذاری اسکیما با کمک JSON-LD می شود از ابزار رایگان موجود، استفاده کرد یا اینکه خودتان برنامه نویسی کنید.

سایت «SchemaApp.com» ابزاری به نام «JSON-LD schema generator tool» فراهم آورده که می توانید با کمک آن موضوع مورد نظرتان را انتخاب کنید و تگ هایی را تعریف کنید و در نهایت با پر کردن فیلد های پیش رو به یک اسکیمای کامل برسید که می توانید آن را در ساختار سایت قرار دهید.

– استفاده از (GTM)

جی تی ام مخفف «Google Tag Manager» گوگل تگ منیجر است. این یکی از ابزار های رایگان گوگل است که، به توسعه دهندگان کمک می کند تا تگ ها و کدهای برنامه نویسی شده را در سایت یا اپلیکیشن ها، مدیریت و بارگزاری یا بروز رسانی کنند.

اگرچه این سرویس برای موارد حرفه ای تری کاربرد دارد، اما می توان از آن برای ساخت کدهای اسکیما استفاده کرد. این سرویس متغیر هایی را در اختیار شما می گذارد، که می توانید به کمک آنها برای سایت خود کدهای اسکیما بسازید.

– استفاده از «Google Webmaster Tools»

این سرویس برای اکثر وبمسترها آشنا است و همه از قابلیت های متعدد آن خبر دارند. یکی از ابزار گوگل وبمستر تولز «Data Highlighter» نام دارد. دیتا هایلایتر در واقع برای نشانه گذاری موضوعات و محتوای مختلف کاربرد دارد. موضوعاتی مثل: مقالات، فیلم ها، اپلیکیشن، نرم افزار، کتاب، رویداد ها، کالا و خدمات و …

دیتا هایلایتر با استفاده از قوانین و استاندارد های اسکیما داده های شما را نشانه گذاری می کند و در «Rich Snippet» به کاربران نشان می دهد. این ابزار نسبت به موارد پیشین ساده تر است.

نتیجه گیری:

با اینکه روز به روز هوش مصنوعی که موتورهای جستجو به کار می برند، پیشرفته تر شده است، اما هنوز هم از درک بسیاری از مسائل عاجر است، از این رو آنطور که باید نمی تواند ماهیت یک وب سایت را همانند یک انسان درک کند.

اینکه موضوع وب سایت چیست یا یک فیلم چه مفهومی دارد و مواردی از این دست، درک کردنش برای یک موتور جستجو دشوار است. از این رو از روش نشانه گذاری استفاده می شود تا هدف یک سایت یا مفهوم یک فیلم به ربات های جستجوگر فهمانده شود.

اگر تا کنون از روش نشانه گذاری اسکیما استفاده نمی کردید، باید بدانید که بسیاری از مفاهیم که در سایت شما وجود دارند، برای گوگل درک نمی شوند.

هرچقدر بتوانید سایت را برای ربات های جستجوگر قابل فهم تر کنید، بی شک نتیجه بهتری خواهید گرفت.

آیا شما از این داده های ساختار یافته و روش نشانه گذاری schema استفاده میکنید؟

منابع:

schema.org

وب سیما

اکسپرت سئو

به این پست امیتاز دهید!
[کل: 3 میانگین: 5]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید