SERP چیست و در موتور جست و جو چه معنایی دارد؟

SERP چیست؟

SERP چیست

SERP یا SERPs مخفف عبارات (Search Engine Result Page) است. صفحه نتایج موتور جستجو پاسخ گوگل به جستجوی کاربر است. SERPs معمولاً شامل نتایج جستجوی ارگانیک، نتایج گوگل ادوردز، پاسخ برجسته گوگل (Featured Snippet)، گراف دانش (Knowledge Graph) و ویدیو هستند.

به عبارت دیگر:

شما عبارتی را در گوگل تایپ می‌کنید. و SERP همان چیزی است که شما با آن به عقب برمی‌گردید.

SERP چیست

اگرچه گوگل در حال حاضر دارای ده‌ها ویژگی SERP است که در صفحه اول ظاهر می‌شوند، اما دو دسته مهم نتایج تبلیغات گوگل و نتایج ارگانیک هستند.

نتایج تبلیغات گوگل و نتایج ارگانیک در serp

نتایج پولی از مناقصه تبلیغات در کلمات کلیدی از طریق تبلیغات گوگل انجام می‌شود. اگرچه Google Ads اهمیت تبلیغات را در نظر می‌گیرد اما قرار دادن آن‌ها بر اساس بالاترین پیشنهاددهنده است.در نتایج ارگانیک جایگاه‌های کسب‌شده توسط الگوریتم‌های گوگل مشخص می‌شود بهترین و مناسب‌ترین نتایج برای یک جستجوی معین است.

چرا SERP ها برای بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) مهم هستند؟

SERPs نحوه نمایش سایت شما در صفحه اول گوگل را تعیین می‌کند.

به عنوان مثال، شما جایگاه سایت خود را در صفحه اول گوگل برای کلمه کلیدی “نحوه راه‌اندازی یک وب‌سایت” بررسی می‌کنید

این عالی است … تا زمانی که ببینید ویژگی‌های SERP نتیجه شماره 1 را به پایین می‌آورند.

نتیجه جستجوی نحوه راه اندازی سابت در serp

این بدان معنی است که حتی اگر شما صفحه 1 را ترک کنید، احتمالاً کلیک‌های زیادی نخواهید کرد.
از سوی دیگر، SERP برای کلمه کلیدی” link building” بسیار کمتر شلوغ است.

کلمه کلیدی لینک بیلدینگ در نتایج serps

در اصل 10 لینک آبی که مشاهده می‌کنید به این معنی است که نتیجه ارگانیک شما شانس خوبی برای کلیک کردن دارد.
همچنین یک فاکتور مهم دیگر در هنگام ارزیابی SERPs باید به خاطر داشته باشید جستجوهای بدون کلیک است.
طبق آماری که سایت Sparktoro منتشر کرده، جستجوهای بدون کلیک بیش از گذشته وجود دارد.

جستجو های بدون کلیک در گوگل

و این جستجوهای بدون کلیک تا حد زیادی به دلیل ویژگی‌های SERP (پاسخ برجسته گوگل Featured Snippets) است.
برای مثال، بگذارید بگوییم “when did Google start” را جستجو می‌کنید.

when did Google start

چرا هنگامی‌که در صفحه اول جواب خود را دریافت کرده‌اید، بر روی یکی از 10 لینک آبی موجود در نتایج جستجو کلیک کنید؟
به همین دلیل است که می‌خواهید کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که هیچ‌یک از ویژگی SERP نداشته باشد. به این ترتیب، نتیجه شما برجسته خواهد شد و روی آن کلیک می‌کنید.
با استفاده از آن، در اینجا عناصر Google SERP معمولی آورده شده است:

نتایج جستجوی ارگانیک در SERP

نتایج ارگانیک توسط الگوریتم پیچیده گوگل (که دارای بیش از 200 فاکتور رتبه‌بندی است) تعیین می‌شود.اگرچه الگوریتم گوگل رازی مخفی است اما آن‌ها چندین فاکتور مهم رتبه‌بندی کلیدی را تأیید کرده‌اند، ازجمله:

استاندارد نتایج جستجوی ارگانیک شامل موارد زیر است:

  • عنوان صفحه (برچسب عنوان)
  • URL صفحه
  • توضیحات متا
استاندارد نتایج جستجوی ارگانیک گوگل

گوگل در برخی از موارد ویژگی‌هایی را به قطعات خاص ارگانیک اضافه می‌کند. برای مثال، اگر آن‌ها تاریخ انتشار صفحه را مهم بدانند، آن را نمایش می‌دهند:

نمایش تاریخ انتشار در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل

یا برای نتایج خاص، گوگل ” Sitelinks” را در زیر نتیجه نمایش می‌دهد.

نمایش sitelink در نتایج جستجوی گوگل

Sitelinks به بخش‌های یک صفحه لینک دارد. یا به صفحات مرتبط در همان وب‌سایت.

هنگامی‌که از Schema در یک صفحه استفاده می‌شود، گوگل گاهی اوقات ستاره‌های نقد، تصاویر و اطلاعات رویداد را اضافه می‌کند که نتیجه طبیعی را به یک ” ریچ اسنیپت ” تبدیل می‌کند.

ریچ اسنیپت در نتایج serps

نتایج جستجوی پرداخت‌شده در SERP

نتایج جستجوی پرداخت‌شده با یک نماد کوچک “Ad” در گوشه بالا سمت چپ قطعه آن‌ها مشخص‌شده است.

نحوه نمایش تبلیغات گوگل

با توجه به بررسی های سایت Rank Ranger، تبلیغات در 51.61٪ از صفحه یک SERP ها ظاهر می‌شوند.

بررسی Rank Ranger

و هنگامی‌که تبلیغات نمایش داده می‌شوند، به طور متوسط 3.10 تبلیغات در هر صفحه وجود دارد.

میزان نمایش تبلیغات گوگل در هر صفحه

و برای اصطلاحات جستجوی بسیار رقابتی و باارزش، گوگل تبلیغات را نیز در انتهای SERPs قرار می‌دهد.

تبلیغات گوگل در پایین نتایج جستجو

با توجه به این که تبلیغات در بالا و پایین صفحه نمایش داده می‌شوند، می‌توانند نتایج ارگانیک را محدود کنند.

نمایش تبلیغات گوگل در بالا و انتهای نتایج جستجو

پاسخ برجسته گوگل (Featured Snippets)

پاسخ برجسته گوگل بخش کوتاهی از محتوا است که از یک صفحه وب یا فیلم بیرون کشیده شده است.

در اینجا مثالی آورده شده است:

نمایش پاسخ برجسته گوگل در سرپ

طبق یک بررسی که توسط سایت Ahrefs انجام شده است 12٪ از کل SERP ها دارای Featured Snippets هستند.

مقاله سایت ahrefs

انواع متداول پاسخ برجسته گوگل شامل موارد زیر است:

  • سؤالات متداول: یک پاراگراف کوتاه در پاسخ به انواع جستجو “چیست” و “چه کسی” است
  • لیست گلوله‌ای: برای رتبه‌بندی و لیست‌های “بهترین”
  • لیست شماره‌ای: برای دستورالعمل‌ها، دستور پخت، کارهای بر اساس ترتیب استفاده می‌شود
  • جداول: نمایش بصری از تاریخ‌ها، قیمت‌ها، نرخ‌ها یا هرگونه اطلاعات ارائه‌شده در یک جدول
نحوه نمایش پاسخ برجسته گوگل

گوگل شروع به افزودن “پاسخ برجسته ویدیویی” به نتایج شده است.

پاسخ برجسته ویدیو گوگل

پاسخ‌های برجسته هم تهدید و هم فرصت هستند.

Featured Snippets تهدیدی هستند زیرا تقریباً همیشه در بالای SERPs ظاهر می‌شوند. که نتایج ارگانیک را به پایین صفحه می کشد.

تاثیر پاسخ برجسته گوگل بر نتایج serps

درواقع، پاسخ برجسته در صفحه اول گوگل همیشه در بالای صفحه نمایش داده می‌شود که بسیاری از افراد از نقطه ویژه Snippet به عنوان ” جایگاه شماره 0 ” یاد می‌کنند.پاسخ‌های برجسته فرصتی هستند که محتوای شما می‌تواند در داخل یک قطعه برجسته نمایش داده شود.

باکس پاسخ گوگل (Direct Answer Box)

18٪ از نتایج جستجو دارای “پاسخ مستقیم” هستند، که یک پاسخ مستقیم برای یک سؤال خاص هستند.

در اینجا مثالی آورده شده است:

باکس پاسخ گوگل

پاسخ‌هایی که گوگل از آن استنباط می‌کند به عنوان مالکیت عمومی در نظر گرفته‌شده است. بنابراین، برخلاف یک Featured Snippets، آن‌ها به یک منبع یا لینک برای پاسخ اعتباری ندارند.

نمودار دانش و پانل دانش (Knowledge Graph and Knowledge Panel)

نمودارها و پانل‌های دانش معمولاً در سمت راست نتایج ارگانیک نشان داده می‌شوند.

پانل دانش گوگل

آن‌ها اساساً کارت معرفی برای یک شرکت یا شخص مهم هستند.بیشتر این داده‌ها از منابع دست به دست (مانند ویکی‌پدیا و Crunchbase) تهیه می‌شوند.

پیشنهادهای لوکال

پیشنهادهای محلی برای جستجوی محلی مانند “comic book store Boston” و “comic book store near me” ظاهر می‌شوند.

لوکال سئو

هنگامی‌که گوگل استنباط کند که جستجوی انجام‌شده نیاز به نتایج محلی دارد این مورد می‌تواند ظاهر شود. برای مثال، اگر “لوله‌کش” را جستجو می‌کنید، گوگل می‌داند که احتمالاً به دنبال لوله‌کشی در این نزدیکی هستید.

نتایج تصاویر گوگل

نتایج تصاویر گوگل برای کلمات کلیدی که در آن تصاویر حساس است، مانند “cute cat” یا “blue cars” ارائه می‌دهد.

نتیجه جستجوی تصاویر گوگل برای ماشین ابی

نتایج ویدیو

این نوع نتایج معمولاً به صورت یک مجموعه 3 ویدیو… با یک اسلاید برای دیدن اطلاعات بیشتر نمایش داده می‌شوند.

نتیجه ویدیو serps

88٪ از نتایج ویدیو از YouTube ارائه می‌شود (البته در وب فارسی تا حدود زیادی از پیشنهادها از سایت آپارات ارائه می‌شود).دقیقاً معلوم نیست که گوگل چگونه تصمیم می‌گیرد کدام یک از نتایج باید یک ویدیو داشته باشد. اما احتمالاً تا حدودی مبتنی بر کلمه کلیدی خود و آزمایش تقسیم آن‌هاست.

به عنوان مثال، فردی که در جستجوی “how to paint a garage” است، احتمالاً به دنبال فیلم آموزشی در این باره است. به همین دلیل گوگل یک اسلاید ویدیویی را برای آن اصطلاح نشان می‌دهد.

نتیجه صفحه سرپ ویدیو

پرسش‌های مشابه کاربران (People Also Ask)

این ویژگی جدیدی است که معمولاً گوگل در وسط نتایج SERP درج می‌کند.

باکس People Also Ask

و هنگامی‌که روی یک کلیک می‌کنید، با پاسخ به این سؤال گسترش می‌یابد.

باکس پرسش های مشابه کاربران در نتایج گوگل

بر اساس مقاله‌ای که در سایت moz منتشرشده است، 58٪ از نتایج گوگل حاوی ویژگی People also Ask SERP است.

نتایج توییتر

در برخی از موارد گوگل آخرین توییت‌ها را از یک حساب ویژه توییتر بیرون می‌کشد.

برای مثال، هنگامی‌که عبارت SEMrush را جستجو می‌کنید، حساب توییتر آن‌ها را نشان می‌دهد … با پیوندهایی به 3 توییت آخر آن‌ها.

نتایج توییتر در serp

برترین اخبار

لینک‌های به مقالات خبری در مورد یک موضوع خاص هستند.

Top Stories گوگل

برخلاف باور عموم، Top Stories تنها زمانی که شما برای کلمات کلیدی پرطرفدار جستجو می‌کنید، نشان داده نمی‌شوند.

برای مثال، یک کلمه کلیدی مانند “کاهش وزن”. با توجه به این که حجم جستجوی این عبارت بسیار پایدار است. با این حال، هنگامی‌که “کاهش وزن” را جستجو می‌کنید، همیشه یک بخش Top Stories در نتایج SERP ها وجود دارد.

برترین اخبار گوگل

توجه: برخلاف بسیاری دیگر از ویژگی‌های SERP در این لیست، سایت شما باید برای ورود به بخش Top Stories، باید در Google News تأیید شود.

نتایج Google Shopping

نتایج Google Shopping (همچنین به عنوان “تبلیغات در لیست محصولات” شناخته می‌شود) نتایجی هستند که برای کلمات کلیدی در مورد یک محصول خاص ظاهر می‌شوند.

در اینجا مثالی آورده شده است:

نتایج فروشگاهی گوگل

اگرچه بیشتر نتایج Google Shopping تبلیغات است، اما نتایج ارگانیک نیز دارند.

منابع:

به این پست امیتاز دهید!
[کل: 2 میانگین: 5]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید