جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
پورتال سازمانی - ایران پرو وب

پورتال سازمانی چیست؟

پورتال سازمانی دریچه‌ای است برای ارائه خدمات سازمان و ایجاد مدیریت چندگانه بر اطلاعات یکپارچه و در اختیار گذاشتن این اطلاعات با جمعیتی از پرسنل و کاربران در پراکندگی مکانی جغرافیایی مختلف. طراحی پورتال سازمانی یک راهکار برای ارائه بهتر خدمات سازمان‌ ها می‌باشد. هر پورتال سازمانی بر پایه ۴ اصل می‌تواند بهترین خدمات را ارائه دهد:
۱. انطباق‌پذیری
۲. خصوصی‌سازی
۳. یکپارچگی
۴. پشتیبانی از انجمن‌ها

طراحی پورتال سازمانی

همه شرکت‌ها اعم از کوچک و بزرگ به پورتال سازمانی جهت تبادل اطلاعات و ارتباطات بین سازمانی و درون سازمانی خود نیاز دارند. طراحی پورتال سازمانی از جمله خدماتی است که تیم مهندسی ایران پرو وب به صاحبان کسب و کار ارائه می‌دهد تا جریان ارتباط، تسهیل و مکانیزه شود و با کمترین هزینه صورت گیرد.

پورتال سازمانی - ایران پرو وب

ویژگی های منحصر به فرد پورتال ایران پرو وب

کاملا یکپارچه

ماژول ها، وب سرویس ها و بانک های اطلاعاتی با ویژگی یکپارچه سازی پورتال سازمانی ایران پرو وب به تبادل اطلاعات و تعامل میپردازند که موجب حفظ یکپارچگی اطلاعات در سیستم میشود.

امنیت بالا

بکارگیری پیشرفته ترین مکانیزم های امنیتی و الگوریتم های رمزنگاری و تجهیز پرتال به سیستم های مجوز دهی جهت مقاومت در حملات سایبری در طراحی پورتال لحاظ شده است.

سرعت پایدار

سبک بودن صفحات، قابلیت کش هوشمند و پیشرفته و بهینه بودن فایلهای HTML و CSS بمنظور پاسخگویی سریع سرور به تمامی درخواستهای کاربران در طراحی پورتال لحاظ شده است.

موتور برنامه ساز قدرتمند

انواع سامانه های الکترونیکی امن، فرم ها و گزارشات با موتور فرم ساز و برنامه ساز قدرتمند ایران پرو وب طبق آخرین استانداردها و تکنولوژی های پیشرفته و جدید، قابل راه اندازی است.

(CMS) سیستم مدیریت محتوا

پرتال سازمانی ایران پرو وب اگرچه به عنوان زیرساخت توسعه سامانه‌های تحت وب به کار برده می‌شود، اما مجهز به یک سیستم مدیریت محتوای کامل است، که می‌توان کاربری‌های آن را با تنوع ماژول‌های محتوایی موجود به هر شکلی تغییر داد.

ویرایش محتوا در پرتال با ساختار WYSIWYG می‌باشد و در لحظه می‌توان خروجی محتوایی را بررسی نمود. پرتال، انواع فرمت‌های متداول محتوایی را پوشش می‌دهد.

راه‌اندازی چندین سایت با یک هسته نرم‌افزاری

قابلیت ایجاد سایت‌های هم سطح یا زیرسایت به شکلی در طراحی پرتال سازمانی ایران پرو وب دیده شده است که به راحتی و از طریق پنل مدیریت پرتال، امکان ایجاد سایت‌ها بدون نیاز به نصب هسته جدید میسر است. از مهمترین مزایای این ویژگی پورتال، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پورتال سازمانی - ایران پرو وب
پورتال سازمانی - ایران پرو وب

مدیریت پوسته‌های گرافیکی

پرتال امکان استفاده از انواع قالب‌های گرافیکی را به طور همزمان دارا است. مدیر پرتال می‌تواند برای بخش‌های مختلف یا برای زیرسایت‌های پرتال، از پوسته‌های مورد نظر خود استفاده کند.

پوسته پورتال کاملاً قابل سفارشی‌سازی و توسعه است.

پوسته‌های پرتال ساختار واکنش گرا(Responsive) داشته و برای نمایش در موبایل و تبلت بهینه‌سازی شده و بهترین خروجی را ارائه می‌کنند.

مقیاس‌پذیری و توسعه‌پذیری

ساختار استاندارد توسعه پرتال در قالب ماژول و بر مبنای تکنولوژی .NET مهمترین ویژگی پورتال ایران پرو وب است. بدون نیاز به هر نوع کیت توسعه (SDK) با دانش برنامه‌نویسی دات نت و محیط توسعه Visual Studio، برنامه‌نویسان می‌توانند با رعایت چارچوب‌های استاندارد به طراحی و توسعه ماژول بپردازند.

تولید هر نوع نرم‌افزار سازمانی و کسب و کار در قالب ماژول، طراحی و تولید فرآیندهای کسب و کار، طراحی و اجرای خدمات الکترونیک، برقراری ارتباطات بین نرم‌افزاری با روش‌های استاندارد و ایجاد بستر یکپارچه ارائه انواع کاربری‌ها و توسعه انواع داشبورد و میز خدمت، با این روش میسر می‌شود.

پورتال سازمانی - ایران پرو وب

فهرست امکانات و ماژول‌های پورتال سازمانی ایران پرو وب

سوالات متداول
نگارش صحیح فارسی واژه انگلیسی Portal کدام است؟ پرتال یا پورتال؟

اگر به تلفظ دقیق واژه انگلیسی مراجعه شود (/ˈpɔːt(ə)l/)، نگارش آن به زبان فارسی به صورت پُرتال و با پ مضموم خواهد بود. اما کلمه پورتال مدت‌هاست که به غلط در بین کاربران مصطلح گردیده است.

مهمترین انواع پرتال‌ها چیست؟

مهمترین تفکیک پرتال‌ها بر اساس مأموریت آنها و عمق فعالیت تخصصی‌شان است. بر اساس فعالیت تخصصی، دو نوع اصلی پرتال افقی (Horizontal Portal) و پرتال عمودی (Vertical Portal or Vortal) قابل تفکیک هستند. پرتال افقی نظیر پرتال Yahoo که طیف گسترده‌ای از خدمات عمومی به کاربران را می‌دهد و پرتال عمودی نظیر پرتال Chem Industry (www.chemindustry.com) که در یک حوزه تخصصی طیفی از خدمات را ارائه می‌کند.اما به طور کلی دسته‌بندی پرتال‌ها به قرار زیر است:Vertical Portal Horizontal Portal Marketplace Portal Search portals Media Portals Access Portal Geographical Portals در خصوص دو مورد اول پیشتر گفته شد. در مورد پرتال‌هایMarketplace ، بهترین نمونه پرتال eBay و در خصوص Search portals، نمونه بارز سایت Google قابل اشاره است. از جمله Media Portals، می‌توان به پرتال BBC اشاره کرد و برای Access Portal، که بیشتر مربوط به ISP هاست، پرتال AOL نماینده خوبی است. برای مشاهده نمونه یک پرتال جغرافیایی یا Geographical Portal به www.craiglist.com مراجعه کنید. در این پرتال بر اساس موقعیت جغرافیایی خدمات ارائه می‌شود.

پورتال سازمانی چیست؟

پورتال سازمانی (ORG Portal or Enterprise Portal) ابزاری است برای هر کسب و کار و تجارت که مدیران و کارمندان را به اطلاعات و فرآیندهای سازمانی متصل کرده و اطلاعات و دانش را در سازمان به اشتراک می‌گذارد. به علاوه این سامانه به عنوان زیرساختی برای کمک به تصمیم‌گیری در سازمان‌ها به کار برده می‌شود.هرچه سازمان بزرگتر باشد و کارکنان بیشتری داشته باشد، اطلاعات و فرآیندهای پیچیده‌تری نیز در سازمان جریان دارد، بنابراین پورتال به یک نیاز مهم استراتژیک تبدیل می‌شود که سازمان را قادر می‌سازد تا با چالش‌های سخت و پیچیده روبرو شود. هر سازمان، ویژگی‌ها و نیازهای منحصر به فرد خود را دارد، لذا ساختار یک پرتال سازمانی به اقتضای سازمان متبوع تغییر می‌کند.

پورتال سازمانی برای چه کسانی مناسب است؟

هر سازمان یا کسب و کاری که برای راه‌اندازی وب‌سایت یا پرتال سازمانی خود اهداف توسعه‌ای بلند مدت دارد و به دنبال یک زیرساخت مقیاس‌پذیر و توسعه‌پذیر می‌گردد، بالقوه مخاطب این نرم‌افزار است. امروز شاهد تعدد سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS هستیم. اما انتخاب این سیستم‌ها ارتباط مستقیم با اهداف سازمان دارد. اگر سازمان یا کسب و کاری به دنبال ابزاری می‌گردد که بتواند خدمات خود را الکترونیک کند، ارتباط با ذینفعان خود را تسهیل و مکانیزه کند، ارتباطات بین نرم‌افزاری را با هدف کاهش هزینه‌ها و توسعه خدمات از درگاه واحد پرتال فراهم کند، باید از زیرساختی استفاده نماید که هم قابل توسعه باشد، هم از امنیت لازم برخوردار باشد، نیروی متخصص مجرب برای توسعه آن وجود داشته باشد و به علاوه دارای تجارب موفق در کشور باشد. پرتال سازمانی ایران پرو وب این ویژگی‌ها را برای سازمان‌ها و کسب و کارها تأمین می‌کند.

تفاوت پرتال سازمانی با سیستم مدیریت محتوا و نسخه‌های دیگر پرتال در چیست؟

اشتباه رایج بعضاً حتی بین کارشناسان، استفاده از مفهوم پرتال سازمانی برای نرم‌افزارهایی است که مشخصاً ظرفیت تبدیل شدن به پرتال سازمانی را ندارند. اگر مفاهیم Enterprise Portal یا Enterprise Information Portal(EIP) را جستجو نمائید، خواهید دید این نرم‌افزارها در درجه اول یک زیرساخت توسعه نرم‌افزارهای تحت وب هستند. معمولاً دارای یک استاندارد مشخص توسعه می‌باشند که با رعایت قواعد معین، امکان توسعه استاندارد را برای پرتال فراهم می‌کند. دارای مکانیزم‌های ارتباطی بین نرم‌افزاری استاندارد می‌باشد و خود می‌تواند مجموعه‌ای از پرتال‌های تخصصی و کاربردی باشد. معمولاً ابزارهایی دارند که فرآیندهای سازمانی را می‌توانند مکانیزه کنند. خلاصه اینکه پرتال سازمانی باید سه ویژگی اصلی داشته باشد. امنیت (Security)، مقیاس‌پذیری(Scalability) و توسعه‌پذیری (Extensibility)

مراحل طراحی پرتال سازمانی چیست؟

قدم اول، مخاطب شناسی است. هر پرتال سازمانی مخاطب خاص خود را دارد، لذا باید مخاطبین را بر اساس پارامترهای مشخص گروه‌بندی و بر اساس اهمیت آنها اولویت‌بندی کرد. قدم دوم، شناخت نیاز مخاطب است. نیاز مخاطب تعیین می‌کند که پرتال سازمانی چه ساختاری داشته باشد. پس نیازهای مخاطبین را هم بر اساس طیف مشخصی از پارامترها گروه‌بندی و اولویت‌بندی می‌کنیم.قدم سوم، تدوین مأموریت‌های پرتال سازمانی است. در طراحی پرتال سازمانی مهم است که بدانیم پرتال قرار است چه نیازهایی از مخاطبین را به چه روشی پاسخ دهد. لذا مأموریت‌های پرتال اعم از اطلاع‌رسانی، خدمت‌رسانی، فرهنگ سازی و … تدوین می شود.در قدم چهارم نیازمندی‌های محتوایی و تکنولوژیک پرتال، شناسایی و پروژه‌های مربوطه تعریف می شود. در قدم پنجم ساختار UI و UX تحلیل و طراحی می‌شود و پس از این مرحله وارد فاز اجرایی متداول طراحی پرتال سازمانی می‌شویم.

تفاوت پورتال و وب سایت چیست؟

اول لازم است بدانیم که سایت، مفهوم عام و گسترده‌ای است و می‌توان هر پورتال یا نرم‌افزاری که در بستر وب با یک URL یا IP مشخص قابل دسترس است، را یک سایت نامید.وب سایت و پورتال در عمل با هم تفاوت‌های کلیدی دارند، اما بین این دو همبستگی نیز وجود دارد. وب‌سایت و پورتال هر دو دارای رابط کاربری مبتنی بر وب هستند. یک وب‌سایت مجموعه‌ای از صفحات وب است، در حالی که یک پورتال به عنوان دروازه‌ای به شبکه (شبکه داخلی یا شبکه جهانی وب) عمل می‌کند و طیفی از خدمات را ارائه می‌نماید.یک سازمان یا کسب و کار صاحب یک وب سایت است در حالی که پورتال کاربر محور است و این کاربر می‌تواند خود در نقش تولید کننده و ارائه‌کننده سرویس یا محتوا در پورتال عمل کند.جدول مقایسه وب سایت و پورتال مبنای مقایسه وب سایت پورتال تفاوت کلی دارای یک موقعیت مشخص در شبکه اینترنت است که معمولاً با یک آدرس URL در دسترس عموم است. یک درگاه ورود مشخص برای کاربران است که معمولاً محدود به گروه های خاص کاربری است. ساختار مالکیت متعلق به یک سازمان یا کسب و کار است کاربر محور است ساختار تعامل امکان تعامل با کاربر ندارد ارتباط دوسویه بین کاربر و پرتال وجود دارد حوزه تخصصی لزوماً ارتباطی به یک حوزه دانشی خاص ندارد. در قالب یک درگاه در یک حوزه دانشی مشخص فعالیت می کند. ساختار مدیریت به ندرت به روز رسانی محتوایی دارد به صورت مدون اطلاعات آن بر اساس منابع اطلاعاتی مشخص به روز می شود.

پرسش های متداول - ایران پرو وب

ارتباط با کارشناسان و مشاوره رایگان

فرم دریافت مشاوره رایگان

لطفا فرم فوق را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.